Vandaag stuurde N-VA Ninove een persbericht over de werking van ons WZC Klateringen naar aanleiding van het inspectiebezoek op 31 oktober 2014. Daarin staan inderdaad een aantal werkpunten. Sinds het uitkomen van het rapport 3 maanden geleden hebben we als OCMW dan ook al een heel aantal maatregelen genomen en zo nodig zullen we die nog versterken om de zorg die we aanbieden nog te verbeteren, maar N-VA trekt het natuurlijk ook wat op flessen. Hierbij graag mijn reactie.
Financiën
Het klopt dat WZC Klateringen, het financieel moeilijk heeft. In 2012 bedroeg dit inderdaad 2 miljoen euro, maar we zijn de financiën geleidelijk aan het verbeteren. Zo bedroeg het verlies in 2013 1,8 miljoen en zal dat in 2014 waarschijnlijk rond de 1,5 miljoen liggen. Dit is natuurlijk nog steeds veel, maar we werken verder aan de efficiëntie van het WZC en zijn dus op goede weg.
Organisatie
De vermelde cijfers over het “teveel” aan personeel kloppen niet. Het is trouwens een bewuste keuze geweest om niet uit te besteden en bepaalde essentiële taken zelf te doen: keuken, wasserij, poetsdienst, kapsalon, technische dienst, cafetaria,… Het zijn allemaal diensten die in de privé-sector vaak uitbesteed worden om de kost volledig door te rekenen aan de bewoners. Wat het OCMW van Ninove dus niet doet.
Zorg
Het inspectieverslag bevat positieve en negatieve punten. We moeten daar eerlijk in zijn. Het is jammer dat in het persbericht eenzijdig de focus ligt op het negatieve en de positieve zaken vergeten worden.
Eén van de grootste punten van kritiek is dat bepaalde modules van het elektronisch woonzorgdossier (dat bijhoudt welke zorghandelingen zijn gebeurd) niet (volledig) gebruikt werden. Die kritiek is terecht en we namen heel snel maatregelen om hieraan te verhelpen, maar het zorgdossier zal nog tijd en inspanningen vergen om dit nog verder te optimaliseren.
Voor de opmerkingen over omgang met continente en incontinente bewoners verwijs ik naar het uitgeschreven incontinentiebeleid. Mictietraining (bewoners op vaste tijdstippen op toilet helpen om een regelmaat te stimuleren) is daar maar een deel van. Uiteraard kan iedere bewoner steeds vragen om extra hulp. Uit onze opvolgingsrapporten blijkt -dat ons personeel daar ook zeer snel op reageert, gemiddeld binnen een drietal minuten . Het is een belangrijk punt, waar dan ook blijvend aandacht aan moet worden besteed.
Besluit
Het inspectieverslag legt een aantal terechte werkpunten bloot en het toont aan dat het op sommige vlakken beter moet en kan. Dat is zeker niet fijn om te horen, maar dat is een realiteit waar we als wzc moeten kunnen mee omgaan. Ik wil dan ook benadrukken dat de berichten in de pers overdreven en een nogal eenzijdig negatieve weergave zijn van de werking van ons WZC, waar onze personeelsleden zich dagdagelijks keihard voor het welzijn van de bewoners inzetten.
Het motto van OCMW Ninove is: ‘samen gaan we voor beter’. Ik ben er zeker van dat we dit ook hier zullen blijven op toepassen en dat we samen met het personeel dit inspectieverslag kunnen ombuigen in een positieve stimulans. En dan ben ik er ook zeker van dat uit een volgend inspectieverslag zal blijken dat de zorg die WZC Klateringen aanbiedt topzorg is.
Leave a Reply