Inspectieverslag WZC Klateringen: samen gaan we voor beter

Van­daag stu­urde N-VA Ninove een pers­bericht over de werk­ing van ons WZC Kla­terin­gen naar aan­lei­d­ing van het inspec­tiebe­zoek op 31 okto­ber 2014. Daarin staan inderdaad een aan­tal werkpun­ten. Sinds het uitkomen van het rapport 3 maanden geleden hebben we als OCMW dan ook al een heel aantal maa­trege­len genomen en zo nodig zullen we die nog versterken om de zorg die we aan­bieden nog te ver­beteren, maar N-VA trekt het natu­urlijk ook wat op flessen. Hier­bij graag mijn reactie.

Finan­ciën

Het klopt dat WZC Kla­terin­gen, het financieel moeilijk heeft. In 2012 bedroeg dit inder­daad 2 miljoen euro, maar we zijn de finan­ciën gelei­delijk aan het ver­beteren. Zo bedroeg het ver­lies in 2013 1,8 miljoen en zal dat in 2014 waarschi­jn­lijk rond de 1,5 miljoen liggen. Dit is natu­urlijk nog steeds veel, maar we werken verder aan de effi­ciën­tie van het WZC en zijn dus op goede weg.

Organ­isatie

De ver­melde cijfers over het “teveel” aan per­son­eel klop­pen niet. Het is trouwens een bewuste keuze geweest om niet uit te besteden en bepaalde essentiële taken zelf te doen: keuken, wasserij, poet­s­di­enst, kap­sa­lon, tech­nis­che dienst, cafe­taria,… Het zijn alle­maal dien­sten die in de privé-sector vaak uitbesteed wor­den om de kost volledig door te reke­nen aan de bewon­ers. Wat het OCMW van Ninove dus niet doet.

Zorg

Het inspec­tiev­er­slag bevat posi­tieve en negatieve punten. We moeten daar eerlijk in zijn. Het is jam­mer dat in het pers­bericht een­z­i­jdig de focus ligt op het negatieve en de posi­tieve zaken ver­geten worden.

Eén van de groot­ste pun­ten van kri­tiek is dat bepaalde mod­ules van het elek­tro­n­isch woon­zorg­dossier (dat bijhoudt welke zorghandelingen zijn gebeurd) niet (volledig) gebruikt wer­den. Die kri­tiek is terecht en we namen heel snel maa­trege­len om hier­aan te ver­helpen, maar het zorg­dossier zal nog tijd en inspan­nin­gen ver­gen om dit nog verder te optimaliseren.

Voor de opmerkin­gen over omgang met con­ti­nente en incon­ti­nente bewon­ers ver­wijs ik naar het uit­geschreven incon­ti­nen­tiebeleid. Mic­ti­etrain­ing (bewon­ers op vaste tijd­stip­pen op toi­let helpen om een regel­maat te stim­uleren) is daar maar een deel van. Uit­er­aard kan iedere bewoner steeds vra­gen om extra hulp. Uit onze opvolgingsrapporten blijkt -dat ons personeel daar ook zeer snel op reageert, gemid­deld bin­nen een dri­etal minuten . Het is een belan­grijk punt, waar dan ook bli­jvend aan­dacht aan moet wor­den besteed.

Besluit

Het inspec­tiev­er­slag legt een aan­tal terechte werkpun­ten bloot en het toont aan dat het op som­mige vlakken beter moet en kan. Dat is zeker niet fijn om te horen, maar dat is een realiteit waar we als wzc moeten kun­nen mee omgaan. Ik wil dan ook benadrukken dat de berichten in de pers over­dreven en een nogal een­z­i­jdig negatieve weer­gave zijn van de werk­ing van ons WZC, waar onze per­son­eel­sle­den zich dagdagelijks kei­hard voor het welz­ijn van de bewon­ers inzetten.

Het motto van OCMW Ninove is: ‘samen gaan we voor beter’. Ik ben er zeker van dat we dit ook hier zullen bli­jven op toepassen en dat we samen met het per­son­eel dit inspec­tiev­er­slag kun­nen ombuigen in een posi­tieve stim­u­lans. En dan ben ik er ook zeker van dat uit een vol­gend inspec­tiev­er­slag zal blijken dat de zorg die WZC Kla­terin­gen aan­biedt top­zorg is.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>